Memahami status pesanan anda
Perlu Dibayar | Pesanan yang menunggu pembayaran |
Dalam Penghantaran | Pesanan yang menunggu penghantaran daripada penjual |
Dalam Penerimaan | Pesanan yang telah dihantar dan sedang dalam perjalanan |
Selesai | Pesanan yang berjaya dihantar |
Dibatalkan | Pesanan yang telah dibatalkan |
Pulangan/Bayaran Balik | Pesanan yang dipulangkan atau telah menerima bayaran balik |
Menyemak status pesanan anda
Anda boleh menjejak pesanan anda dengan mengikuti langkah berikut:
Langkah 1: Pilih Pembelian Saya di bawah tab Saya
Langkah 2: Lihat pesanan anda berdasarkan statusnya dalam tab yang berkaitan
Menjejaki status penghantaran pesanan anda
Apabila pesanan anda berada dalam status Untuk Dihantar atau Untuk Diterima, anda boleh melihat kemas kini penghantaran secara terperinci dengan mengikuti langkah berikut:
Langkah 1: Klik pada Status Penghantaran pesanan anda
Langkah 2: Jejak kemas kini penghantaran
⚠️ Nota:- Pesanan yang dihantar melalui Shopee Supported Logistics (SSL) akan mempunyai nombor penjejakan dan boleh dijejak dengan mudah melalui Aplikasi Shopee.
- Nombor penjejakan mungkin tidak berfungsi disebabkan nombor yang salah, kemas kini yang belum tersedia, atau ralat sistem di laman logistik.
- Jika pesanan anda tidak mempunyai nombor penjejakan, anda boleh menghubungi penjual secara langsung melalui Shopee Chat untuk menyemak status penghantaran pesanan anda.